Tuesday, November 26, 2013

Membazir: Mana golongan agamawan?

IPOH: Adun Gunong Semanggol, Ustaz Zawawi Hassan melahirkan rasa kesal apabila pembaziran yang dilakukan oleh kerajaan tidak mendapat respon sewajarnya dari segelintir agamawan. 

Katanya, ini berbeza apabila sebarang isu yang dibangkitkan oleh pihak kerajaan kepada pembangkang disahut dan disokong oleh pihak-pihak tertentu dari kalangan agamawan walaupun tidak berpaksi kepada kebenaran yang sebenar.

"Ketika cukai dikenakan, harga barang keperluan melambung naik, rakyat pula ditekan dan didesak untuk memahami nas ketaatan kepada pemimpin. 

"Rakyat diseru agar berhemah dan berjimat dalam perbelanjaan, sedangkan para pemimpin terus boros dan rakus menghabiskan wang rakyat," katanya.

Zawawi menjelaskan, ini adalah tafsiran nas agama yang senget dan berat sebelah serta tidak adil apabila kefahaman nas agama hanya sekadar ditekankan kepada rakyat tanpa mengingatkan kepada para pemimpin atasan berkaitan ancaman dan nasib pemimpin yang menzalimi dan menindas rakyat.

Menurutnya, agama terus digunakan pihak-pihak tertentu untuk mempertahankan tindakan kerajaan sedangkan ianya jelas tidak tidak adil dan menyusahkan rakyat.

"Slogan wasatiyyah yang dilaungkan oleh pihak kerajaan dilihat sekadar retorik dan menyimpang jauh," tegasnya.

3 comments:

Advertise