Thursday, October 10, 2013

Zambry terus salur dana kepada projek sakit



IPOH: PAS Perak sangat hairan dengan tindakan kerajaan negeri yang terus menyalurkan dana kepada 'projek sakit'.

Koordinator Jawatankuasa Strategik dan Isunya, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss berkata, projek Pembangunan Pusat Peranginan Bukit Larut (PPBL), Taiping yang sehingga hari ini telah menelan perbelanjaan hampir RM10.5 juta tidak menampakkan hasil seperti yang diinginkan.

Katanya, kerajaan negeri telah menambahkan lagi peruntukan sebanyak RM125,000 kepada projek itu walaupun secara umumnya mengetahui akan kegagalannya.

"Kami mempersoalkan kenapa kerajaan negeri di bawah kepimpinan Datuk Dr Zambry terus menyalurkan dana kepada projek sedemikian sedangkan ianya telah menelan pembelanjaan yang besar ditambah lagi perkhabaran projek tersebut sangat tidak memberangsangkan," katanya kepada Harakahdaily.

Menurutnya, projek yang dibangunkan pada asalnya di bawah Rancangan Malaysia Ke-Sembilan (RMK-9) sejak tahun 2006 lagi itu tidak membuahkan hasil dan pelaburan besar itu tidak memberikan pulangan kepada rakyat.

"Melihat analisa yang dikeluarkan oleh Laporan Ketua Audit Negara tahun 2012 yang lalu, projek ini dibangunkan melalui RMK-9 di bawah kerajaan negeri pada tahun 2006 yang diperuntukkan oleh Kementerian Pelancongan sebanyak RM6 Juta melalui Majlis Perbandaraan Daerah Taiping (MPT).

"Pada tahun 2007, Kementerian Pelancongan sekali lagi memperuntukan RM4.43 Juta kepada kerajaan negeri bagi tujuan pembinaan bangunan asrama di sana.

"Dan yang terkini pada tahun 2011 yang lalu pula, kerajaan negeri telah menyalurkan RM125 ribu kepada Pejabat Daerah dan Tanah Larut, Matang dan Selama (PBT LMS).

"Kepada siapakah yang ingin dipertanggungjawabkan di atas kegagalan ‘projek mega’ ini?" soalnya lagi.

Raja Iskandar yang juga Timbalan Ketua Pemuda PAS Perak turut mempersoalkan apakah tindakan kerajaan negeri atas kegagalan ‘projek mega’ ini yang terbukti merugikan rakyat Perak khasnya dan sektor pelancongan amnya sehingga kini.

PAS Perak katanya mengharapkan kerajaan negeri membentuk satu jawatankuasa siasatan khas bagi menyiasat kelemahan dan mengenakan tindakan jika berlaku penyelewangan di dalam projek ini.

4 comments:

Advertise