Thursday, October 4, 2012

Tiris makin banyak walaupun banyak institusi

KUALA LUMPUR: Saban tahun rakyat ternanti-nanti bajet untuk meraih ‘secubit keuntungan atau merasa sesuap kenikmatan’ tetapi sebarang bajet seperti yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara sentiasa menunjukkan harga yang tidak setimpal dalam hampir semua agensi kerajaan dan kementeriannya.


“Menariknya bermula tahun lepas dan juga tahun ini, pembentangan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) selepas Belanjawan 2013 seolah-olah mempunyai agenda tersirat,” kata Penolong Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Ustaz Muhammad Ismi Mat Taib (gambar).

Sehubungan itu, beliau memetik kenyatan Presiden PAS dalam ulasan spontan berkenaan dengan bajet yang baru dibentangkan antara lain menyebut“selama puluhan tahun dibentang dan dijanjikan, rakyat perlu sedar tentang ketirisan berbilion duit Khazanah Negara yang telah hilang entah ke mana".

“Kenyataan ini jelas menunjukkan betapa ketidak bertanggungjawaban mereka yang diamanahkan memegang kuasa dalam melaksanakan tugas dengan sejujurnya,” katanya dalam satu kenyataan.

Timbalan Presiden PAS, ujarnya memberi contoh dengan menempelak belanjawan tersebut dengan menyatakan “tetapi dalam pelaksanaan, beli pemutar skru lima kali ganda daripada harga biasa. Itu contoh yang kecil dari pelbagai perbuatan khianat kepada yang menyebabkan negara mengalami kerugian sehingga RM 28 bilion seperti yang didedahkan oleh Ketua Audit Negara. Belanjawan YAB PM juga sebagai ‘belanjawan sembunyi fakta’ kerana keengganan membentang laporan Ketua Audit Negara bersama belanjawan”.

Baginya, pelik bin ajaib di mana Malaysia terlalu banyak mempunyai jabatan atau institusi dalam menghalang ketirisan seperti Institut Integriti Negara (IIN), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), termasuk badan-badan agama tetapi setiap tahun angka ketirisan bertambah dan makin bertambah.

“Satu soalan lucu kalau anda beli barang, anda mahu harga murah atau mahal? Sudah pasti harga yang paling murah.

“Inilah pengamalan seluruh manusia yang berakal. Tetapi jangan terkejut budaya BN, jika beli barang mahu yang paling mahal mahupun di pasaran harganya 10 kali ganda lebih murah. Kenapa...faham-fahamlah sendiri,” ujarnya.

Justeru, beliau berharap semoga sifat tamak haloba, mementingkan diri sendiri, rakus harta rakyat tiada lagi dalam sanubari dan hati pemimpin yang takutkan Allah dan berkhidmat semata-mata mencari keredhaan-Nya.

-Harakahdaily

0 comments:

Advertise