Monday, January 7, 2013

AMK Perak gesa Najib kotakan janji


IPOH – “Kami harap Perdana Menteri, kotakan janji.”

Demikian harapan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Negeri, Dr Meor Ahmad Isharra Ishak ketika mengulas berhubung Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) KL112 AMK Perak yang dijadualkan berlangsung di Stadium Merdeka pada 12 Januari ini.

Menurut Meor Ahmad, AMK Negeri menuntut agar perhimpunan itu dibenarkan berlangsung secara aman sebagaimana saranan Perdana Menteri sebelum Gabungan Menuntut Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) mengadakan perhimpunan seumpamanya pada 28 April tahun lalu.

Justeru katanya, perhimpunan itu juga diharap tidak diganggu oleh pihak berkuasa atau pun mana-mana pihak demi menjamin kelancaran perhimpunan kelak.

“Secara keseluruhannya, perhimpunan dijadualkan berlangsung sekitar 2 petang hingga 5 petang itu dengan aman tanpa adanya sebarang gangguan, seterusnya menepati saranan Perdana Menteri.

“AMK komited dalam mendaulatkan undang-undang dan kami sendiri akan mengambil tindakan disiplin terhadap mana-mana ahli yang didapati melanggar peraturan yang telah ditetapkan,” katanya dalam sidang media, di sini, semalam.

Difahamkan, perhimpunan itu juga akan diserta beberapa badan bukan kerajaan (NGO), Anti Saman Ekor (Kase), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Sekretariat Prihatin OKU, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Jeritan Rakyat Tertindas
(Jerit), Royalty, Anak dan Anti PPSMI.

Dalam perkembangan sama, Meor Ahmad berkata, perhimpunan itu dijangka bakal mencatat jumlah kehadiran lebih 30,000 ahli, sebagaimana yang pernah dicatatkan pada perhimpunan di Seri Iskandar, baru-baru ini.

Katanya, semua ahli-ahli AMK Negeri bakal mengenakan pakaian bertemakan kuning, hijau, oren dan merah sekali gus melambangkan tuntutan masing-masing khususnya demi menjamin pilihan raya yang bersih.

“Kami memberi jaminan, perhimpunan ini akan berlangsung dengan aman dan semua ahli AMK serta pihak NGO telah dinasihati agar tidak melakukan kekecohan kelak.

“Bagaimanapun, kami rasa ahli-ahli kami tidak akan bertindak sedemikian melainkan berpunca daripada kekecohan yang ditimbulkan daripada provokasi pihak lain,” katanya.

0 comments:

Advertise