Thursday, December 13, 2012

Jaga akhlak tidak dianggap ceroboh hak bukan Islam


KUALA LUMPUR: Keputusan Kerajaan Kelantan untuk menangguh penguatkuasaan Undang-undang Kecil Kedai Gunting Rambut wajar dilakukan jika bertujuan untuk menjelaskan kes yang timbul.

“Peraturan itu sendiri tidak seharusnya diketepikan kerana prinsip menjaga kesopanan dan kesusilaan masyarakat seperti yang terungkap dalam Rukun Negara tidak boleh diremehkan,” kata Setiausaha Agung Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Mohd Azmi Abdul Hamid.

Justeru, tegasnya Mapim berpendirian usaha untuk menjaga akhlak masyarakat adalah usaha yang murni dan tidak boleh dianggap menceroboh hak bukan Islam.


Beliau berkata, Mapim berpegang kepada prinsip bahawa tujuan utama yang harus difahami oleh masyarakat ialah menjaga kemurnian nilai dan sahsiah masyarakat.

“Ia tidak boleh dilihat sebagai mengganggu hak masyarakat bukan Islam kerana ia adalah suatu kesepakatan sosial untuk menjaga budaya hidup masyarakat yang sihat,” ujarnya dalam satu kenyataan.


Katanya, Undang-undang kecil Kedai Gunting Rambut Salun Uniseks yang diwujudkan oleh MPKB adalah jelas dan ia ujud sejak 1991.

Tambahnya, undang-undang seumpama itu juga wujud dikebanyakan PBT di seluruh negara.

Katanya lagi, jika ia tidak selaras dengan Perlembagaan Negara sudah tentu ia seharusnya dibahaskan sejak penggubalannya lagi.


“Kes saman yang dikeluarkan oleh MPKB ialah apabila ada pelanggaran syarat lesen. Itu pun apabila langkah peringatan dan nasihat dikeluarkan kepada pengusaha,” ujarnya.

Mohd Apabila terbukti memang pihak pengusaha sengaja tidak mengendahkan peraturan maka sewajarnya tindakan undang-undang diambil.


Azmi menambah, oleh itu tidak timbul isu memaksakan undang-undang yang menceroboh hak bukan Islam.


Katanya, gelagat politik bertaraf rendah dan murahan yang ditunjukkan oleh ahli Gerakan Negeri Sembilan yang bergegas ke salun uniseks di Kota Bharu dan mendapatkan khidmat di kedai berkenaaan dengan tujuan mencabar pihak berkuasa MPKB amat memualkan.

“Ia adalah tindakan kebudak-budakan ia tidak layak diberi layanan. Hanya publisiti murahan sahaja yang ingin diraih oleh mereka, bukan untuk melihat isu tersebut secara matang,” katanya.

0 comments:

Advertise