Monday, October 8, 2012

Pakatan Rakyat lebih memahami kehendak golongan muda


Pakatan Rakyat ketika ini dilihat cukup mantap dalam menghadapi PRU13. Hubungan antara ketiga-tiga parti dilihat mengancam kedudukan BN. Aspek pemuda sangat penting dalam menentukan kemenangan. Wartawan Perakite Daily sempat menemu bual Bendahari Pemuda PAS Perak yang juga Timbalan Pengarah Pilihanraya Pemuda PAS Pusat, Ustaz Mohammad Fakhrulrazi Mohd Mokhtar baru ini.

Pemuda PAS merupakan sebagai sayap penting bagi PAS dan dilihat lebih menonjol daripada pemuda komponen lain. Bagaimana kerjasama yang dimainkan oleh sayap pemuda masing-masing?

     Setiap sayap parti ini ada penyokong-penyokong masing masing ada. Bagaimanapun hubungan kami tutup erat dan kukuh. Kita tengok hubungan antara kaum ini kini dilihat semakin akrab selepas PR mentadbir Perak sebelum ini kita lihat PAS nak mendekati orang-orang Cina cukup susah begitu juga DAP nak mendekati orang melayu susah.

PAS Lebih ramai dalam kalangan orang-orang agama dan kita terpaksa menggunakan khidmat PKR dan DAP untuk mendekati golongan bukan Islam. Hasilnya penyokong golongan muda semakin meningkat.

Apakah cabaran Pemuda PAS dalam mendekatkan diri dengan golongan muda?

    Cabaran yang pertama dari sudut luang untuk mendekati golongan muda itu sendiri. Kalau dalam PAS, kita masih menghadapi masalah kerana kebanyakkan golongan muda ini pergaulannya sangat meluas.

Mahu masuk dalam kelompok mereka susah kerana ada pemuda-pemuda Pas yang tidak pergi ke tempat-tempat seperti kelab-kelab malam, kawasan mat rempit dan sebagainya. 

Bagaimanapun dengan bantuan rakan-rakan lain, kini sudah mula dapat mendekati golongan ini dan memahami masalah serta penyelesaian mereka.

Kita bagi perhatian kepada orang muda malah banyak perbincangan dan sesi dialog dibuat tetapi jentera yang mahu melaksanya terbatas. Dari segi sokongan memang kuat. Sebagai contoh, apabila PAS mengadakan program seperti ceramah dan himpunan, majoriti yang hadir ialah golongan muda.

Apakah isu utama yang dihadapi golongan muda yang perlu diambil perhatian?
Kalau mengikut tiga perkara penting iaitu isu moral atau akhlak, keduanya soal taraf hidup yang semakin menekan ditambah peluang mereka yang semakin terbatas dan ketiga adalah soal pembangunan itu sendiri atau persekitaran.

Dalam menghadapi PRU13 yang tidak lama lagi, bagaiman gerak kerja Pemuda PAS bersama-sama Pakatan Rakyat?

    Pemuda lebih banyak membuat program-program untuk mendengan keluhan rakyat khususnya golongan muda.  Apa yang mereka nak sekiranya kita berkuasa. Walaupun kita belum berkuasa, setakat mana yang kita mampu, kita buat dahulu dan perkara itu bergerak seperti kita jalankan program dan sebagainya.

Kita sampaikan apa masalah mereka kepada pucuk pimpinan itu sendiri dan kita minta bawa masalah mereka untuk diselesaikan. 

Di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyatm banyak program-program yang dilaksanakan memberi tumpuan kepada golongan muda.

Bagaimana tahap sokongan rakyat khususnya golongan muda dalam konteks negeri Perak itu sendiri dalam situasi sekarang?

    Berdasarkan kajian, Alhamdulillah ada peningkatan dari sehari ke sehari sebab prinsip kami senang, pada ketika ini sebagai orang muda seperti mana yang kita sedia maklum, mereka berminat untuk mendengar kedua dua belah pihak baik dari Pakatan Rakyat mahupun BN itu sendiri.

Mereka mahu melihat apa yang mereka dapat hasil daripada sokongan mereka.Tetapi untuk kita jelas menekankan bahawa apa yang kita perjuangkan soal kebajikan dan kita akan utamakan kehendak rakyat daripada kepentingan lain.

Apa cadangan utama Pemuda PAS ketika Pakatan Rakyat dapat mengambil alih kembali tampuk pemerintahan?

     Secara umum tuntutan orang muda terlalu banyak dan apa yang kami bawa adalah tiga perkara utama seperti yang saya nyatakan tadi termasuk soal kebajikan.

Blog Ustaz Fakhrulrazi : wacanafakhrulrazi.blogspot.com

0 comments:

Advertise