Tuesday, December 18, 2012

Ada perkara disembunyi dalam Belanjawan Perak

IPOH: Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menegaskan bahawa Belanjawan 2013 yang dibentangkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Kadir adalah belanjawan defisit.


Menurutnya, bajet tersebut hanya menjelaskan jumlah hutang yang ditanggung oleh kerajaan negeri yang berjumlah lebih RM1 bilion.

Adun Pasir Panjang itu menjelaskan, ada beberapa perkara yang cuba disembunyikan khususnya dalam empat tahun pertadbiran kerajaan BN selepas merampas kuasa daripada kerajaan Pakatan Rakyat pada tahun 2009.

“BN cuba menyembunyikan banyak perkara khususnya bagaimana negeri memperoleh pendapatan negari dan beberapa kelulusan kepada bidang-bidang tertentu,” katanya.

Mengulas lanjut, Pengerusi Pakatan Rakyat Perak itu menyifatkan belanjawan yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat lebih relevan dan menepati kehendak rakyat.

Kata Mohammad Nizar, belanjawan Pakatan Rakyat memperuntukkan RM250,000 kepada setiap Adun secara adil tanpa mengira parti bagi memudahkan mereka membantu rakyat.

Belanjawan Pakatan Rakyat juga memperuntukkan sejumlah RM40 juta untuk menyelesaikan masalah kemiskinan di negeri ini yang disifatnya masih belum berjaya dibasmikan.

“Rakyat percaya rakyat boleh membezakan belanjawan mana yang terbaik, seimbang dan menepati kehendak rakyat,” jelas beliau.

Sementara itu, Adun Lubuk Merbau, Zainuddin Mohd Yusof berkata, bajet pada kali ini hanya untuk menyelesaikan hutang.

Melihat kepada perbentangan bajet ini, bekas Exco Kerajaan Negeri itu menyifatkan, BN ternyata tidak memahami apakah definisi bajet yang sebenarnya.

“Bajet sebenarnya adalah bagaimana untuk kita perkasakan ekonomi sedia ada serta kaedah untuk mewujudkan kekayaan hasil negeri bagi mengupayakan masyarakat di negeri ini,” tegas beliau.

0 comments:

Advertise