1. Menjunjung titah Tuanku yang berkaitan dengan Islam, suka saya ingatkan bahawa peranan manusia sebagai hamba yang dipertanggungjawabkan sebagai khalifah ialah membawa mesej Islam secara praktikal kepada seluruh manusia, berdakwah dan berpolitik bagi menterjemahkan keadilan syariat Allah kepada seluruh alam dan manusia tanpa mengira bangsa, agama dan asal usul mereka, dengan berwawasan dunia hingga akhirat.
2) Mesej ini berpaksikan kepada pegangan kita, bahawa Islam yang difahami adalah sempurna yang merangkumi seluruh cara hidup manusia, roh dan jasad, individu, keluarga dan masyarakat, hubungan dengan Allah, diri manusia dan makhluk yang lain. Islam yang terkandung di dalamnya seluruh cara hidup manusia dalam aspek politik, ekonomi, pendidikan, kemasyarakatan dan sebagainya.
3) Islam telah mengikat kepimpinan negara dengan dasar dan konsep yang berlandaskan iman. Firman Allah SWT :
Maksudnya : “Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (nya), dan Ulil Amri (pemimpin) di antara kamu. Kemudian jika kamu bertelingkah pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (Sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.
Inilah rupa bentuk kepimpinan yang layak dan boleh menunaikan amanah, iaitu pemimpin yang digelar ulul amri, dengan menjadikan politik adalah amal yang soleh, bukannya peluang diri dan kelompoknya.Bukan kepimpinan yang hanya beragama di masjid pada hari jumaat, ditikar sembahyang dan di masa haji dan umrah, di waktu musabaqah Al- Quran dan Maulid al-Rasul. Ada pun selepas itu agama tidak boleh dicampur dalam urusan politik dan pentadbiran negara, sehingga mereka sendiri boleh pula memilih pemimpin yang rasuah, serta mendapat sokongan rakyat dengan rasuah dan menipu, seterusnya boleh melakukan apa sahaja yang bertentangan dengan Islam.
5)Manakala politik yang berkonsepkan Islam pula mengakui wujudnya masyarakat majmuk berbilang agama, dan memelihara hak beragama kepada penganut berbagai agama yang dilindungi pemerintahan yang mengamalkan prinsip semak-imbang dalam pemerintahan.
Firman Allah : “Sekiranya Allah tidak menolak (kezaliman) sebagian manusia dengan sebagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (Agama) Nya.Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa.”
Negara yang kita mahu ialah yang juga menumpukan kepada kesejahteraan spiritual dan akhlak serta pembangunan rohani, yang dihubungkan dengan pegangan agama yang mampu untuk memandu kehidupan rakyat di bawah jagaan kita. Indeks kesejahteraan yang ingin kita capai juga perlu mengambil kira persekitaran masyarakat beragama berbagai kaum dan fahaman yang wujud dalam negara kita ini, apatah lagi ianya mungkin berbeza dengan pentafsiran kesejahteraan di negara-negara lain. Kita inginkan kerukunan sebuah keluarga, yang mampu untuk berdepan dengan krisis moral dan akhlak yang semakin berleluasa di zaman yang serba moden ini.
Kita bukan berteori, kerana kini kepimpinan Pakatan Rakyat telah mengambil kedudukan mentadbir pemerintahan di peringkat negeri-negeri. Kepimpinan yang bebas rasuah, telus, berhemat, adil untuk semua telah menjadi testimoni kemampuan kepimpinan PR yang dapat dilihat di negeri Kelantan selama lebih dua dekad, kini di Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan pernah di Terengganu dan Perak suatu masa yang lalu.
6) Saya ingin mengingatkan agar semua pimpinan politik lebih berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan khususnya isu yang berkiatan dengan perkauman. Pendekatan menggunakan agenda perkauman adalah salah dan bertentangan sama sekali dengan ajaran Islam yang menyeluruh untuk semua kaum, ini kerana Islam sebagai agama suci mengatasi kaum dan tidak terhad kepada satu-satu kaum sahaja, Islam membawa agenda keadilan, perpaduan, kesaksamaan dan kebajikan mengatasi bangsa tetapi jelasnya ada pihak yang hanya menjadikan Islam sewaktu memerlukan sahaja.
Malaysia meliputi pelbagai kaum dan sekiranya mahukan kaum lain menerima Islam, maka tidak boleh dihadkan hanya kepada satu golongan sahaja, Umno dan BN yang memerintah negara ini melalui tempoh 54 tahun merdeka gagal memberi keadilan kepada semua rakyat yang berbilang kaum.
Allah ialah tuhan untuk semua manusia tanpa mengira bangsa.Islam adalah agama Allah yang diutuskan agar dianuti oleh setiap bangsa tanpa sebarang diskriminasi. Dalam masa yang sama Islam akui kewujudan manusia berpuak dan berbangsa. Allah Tuhan Yang Maha Pencipta telah menciptakan manusia dalam keadaan demikian dengan hikmah yang begitu banyak. Di sini saya sebut beberapa perkara untuk memahami isu ini:
Tiada siapa yang mampu menentukan bangsanya sebelum dia lahir samada untuk dia menjadi arab, atau melayu, atau inggeris atau india atau selain itu. Ia adalah ketentuan Allah, bukan atas usaha atau kejayaan seseorang. Maka hakikat ini mestilah difahami supaya kita tidak menyalahkan atau menghina seseorang atas sebab bangsa atau keturunannya kerana itu bukan pilihan atau kesalahannya.Sebaliknya kita menilai seseorang berdasarkan perbuatan dan akhlaknya.Inilah sikap yang adil.Dosa keturunan tidak ditanggung oleh anak cucu. Dosa seseorang tidak boleh dibebankan atas orang lain yang sebangsa dengannya yang tidak terlibat dengan kesalahan itu. Allah menjelaskan prinsip ini dalam al-Quran: (maksudnya)
“dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain. dan tiadalah Kami (Allah) mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang rasul (untuk menerangkan yang benar dan yang salah). (Surah al-Isra, ayat 15).
Maka, perjuangan apapun yang mahu ditegakkan, hendaklah menilai setiap insan berdasarkan kepada akhlaknya, bukan titih keturunannya. Keadilan dalam Islam tidak membezakan warna kulit, keturunan, agama dan bahasa. Islam adalah adil untuk semua.
Sabda Nabi SAW:
“Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuilah! Tiada kelebihan orang arab ke atas ‘ajam (yang bukan arab), atau ‘ajam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan” (Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi).
Jika hal ini tidak diteliti, perkauman atau racism akan berlaku. Akan ada pihak yang teraniaya hanya kerana keturunannya walaupun mungkin dia tidak bersalah. Diskriminasi seperti ini pernah berlaku di Amerika, sehingga Martin Luther King dalam pidatonya yang terkenal ‘I have a dream’ menyebut: “I have a dream that my four little children one day live in a nation where they will not be judged by the colour of their skin but by the content of their character”.
Tujuan Allah menciptakan berpuak dan berbangsa agar saling kenal mengenali antara satu sama lain. Firman Allah: (maksudnya) (maksudnya):
Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan.Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuanNya. (Surah al-Hujurat: 13).
Lihat dalam ayat ini, Allah memanggil “Wahai manusia!”.Panggilan yang sangat adil merangkumi setiap bangsa dan puak.Bukan panggil perkauman atau fanatik keturunan. Kata Sayyid Qutb dalam menafisrkan ayat ini:
“Penciptaan manusia berbagai bangsa dan suku puak bukan untuk berperang dan bergaduh, tetapi untuk berkenalan dan bermuwafakat.Perbezaan bahasa, warna kulit, tabiat, perangai, kelebihan dan kemampuan adalah kepelbagaian yang bukan bertujuan untuk perbalahan dan perkelahian. Sebaliknya, untuk bantu membantu dalam menunai tanggungjawab dan keperluan. Tiada bagi warna kulit, jenis bangsa, bahasa, negara segalanya itu nilai dalam timbangan Allah. Sebaliknya, di sana hanya satu timbangan yang menentukan nilai dan kelebihan manusia, iaitu “Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu”. (Fi Zilal al-Quran).
Di samping itu, kita hendaklah tahu bahawa setiap mukmin itu bersaudara tanpa mengira bangsa dan puak.Hak-hak persaudaraan Islam telah ditentukan oleh Allah dan rasulNya.Nilai persaudaraan ini hendaklah sentiasa kita pegang.Perbezaan keturunan dan bangsa tidak boleh menjejaskan hal ini.Inilah asas perpaduan yang terpenting.Inilah perpaduan yang menyelamatkan kita dunia dan akhirat. Firman Allah: (maksudnya)
“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah (Islam), dan janganlah kamu berpecah-belah; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu dahulunya bermusuh-musuhan, lalu Allah menyatukan di antara jantung hati kamu, maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu bersaudara (persaudaraan Islam). Dan kamu dahulunya berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu darinya (disebabkan nikmat Islam).Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.(Surah Ali ‘Imran ayat 103).
Setelah kita faham dan beriman dengan asas-asas yang disebutkan di atas. Bertindak berteraskan asas ini, maka tidaklah menjadi kesalahan jika kita dalam masa yang sama berusaha memajukan bangsa atau keturunan kita dengan syarat kita tidak menzalimi dan menghina kaum yang lain. Dalam Islam pun, harta pusaka juga diwarisi oleh kaum keluarga. Kita juga disuruh menghubungkan silaturrahim sesama keluarga dan al-Quran juga menyuruh kita membantu keluarga di sudut harta. Firman Allah: (maksudnya)
“Maka (sebagai tanda syukur) berikanlah kepada kaum kerabatmu, miskin dan orang musafir akan haknya masing-masing; pemberian yang demikian adalah baik bagi orang-orang yang bertujuan memperoleh keredhaan Allah dan mereka itulah orang-orang yang berjaya. (Surah al-Rum, ayat 37)
Nabi s.a.w juga memuji sikap tolong menolong dalam memajukan atau membantu kaum atau puak sendiri, dengan syarat tidak menzalimi puak yang lain. Sabda Nabi s.a.w:
“Sesungguhnya kaum al-`Asy`ariyin apabila habis bekalan mereka dalam peperangan, atau kurang makanan keluarga mereka di Madinah, mereka himpunkan apa yang ada pada mereka dalam satu kain. Kemudian mereka membahagikan dalam satu bekas dengan sama rata. Sesungguhnya mereka daripadaku dan aku daripada mereka.(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Ertinya, walaupun Islam menentang ‘asabiyyah namun Islam tidak menentang usaha membantu dan memartabatkan kaum sendiri, jika ada keperluan ke arah itu dan tidak membawa kepada pemusuhan antara puak dan kaum.
Adapun asabiyyah sebenarnya adalah sikap berpuak yang membawa kepada membelakangkan kebenaran dan kezaliman kepada kepada pihak lain. Sikap fanati puak itu mungkin menjelma dalam bentuk bangsa, ataupun parti politik, atau mazhab, atau kumpulan atau apa sahaja yang fanatik dan menolak kebenaran orang lain. Sabda Nabi s.a.w:
“Sesiapa yang berperang di bawah rayah ‘immiyyah (bendera kebutaan) dan menyeru kepada ‘asabiyyah atau marah kerana ‘asabiyyah maka kematiannya adalah jahiliyyah”. (Riwayat Muslim).
Rayah ‘immiyyah (bendera kebutaan) adalah kiasan kepada suatu puak yang berhimpun atas suatu perkara yang tidak diketahui sama ada benar atau batil, namun membela atas dasar ketaksuban.Ertinya, jika ada ciri demikian maka itu ‘asabiyyah yang dilarang; samada perjuangan parti atau perjuangan kaum. Maka, bukan sahaja perjuangan politik bangsa boleh menjadi ‘asabiyyah, perjuangan atas nama Islam jika fanatik dan menolak kebenaran hanya kerana keputusan parti juga boleh dinamakan ‘asabiyyah.
Usaha memartabatkan kaum bukan prinsip perjuangan tetapi keperluan yang dilakukan apabila keadaan mendesak seperti yang berlaku kepada kabilah al-Asy’ariyyin dalam hadis di atas. Sebab itu al-Quran bukan sahaja menyebut membantu kaum kerabat yang susah, tetapi juga membantu golongan miskin, orang musafir yang kesusahan tanpa dikaitkan dengan kaum kerabat atau bangsa.
Prinsip Islam mengatasi segalanya termasuk isu bangsa.Perjuangan bangsa jika bertentangan dengan prinsip-prinsip Islam yang disebutkan tadi adalah diharamkan. Namun, usaha memartabatkan bangsa jika tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip Islam seperti prinsip persaudaraan Islam, keadilan untuk semua dan tidak menghina bangsa lain, maka ia diizinkan, bahkan terpuji.
Titah tuanku turut mengingatkan supaya api agama tidak dimainkan, kerana ia boleh membawa kepada sentimen yang boleh menghancurkan. Sebenarnya Islam tidak mengajar kita benci kepada sesuatu kaum kerana agama, justeru Islam itu sendiri menganjurkan perdamaian, keamanan, toleransi. Kita boleh hidup dalam aman damai sekiranya semua kaum menghormati amalan agama masing-masing. Namum, tidak menjadi satu kesalahan sekiranya umat Islam berkumpul untuk menguatkan pegangan agama, mengukuhkan ukhuwah, berzikir dan apa sahaja amalan yang digalakkan. Begitu juga penganut agama Budha, Hindu, Kristian dan sebagainya, mereka boleh berkumpul di tempat peribadatan untuk tujuan mengukuhkan pegangan masing-masing. Yang sangat dilarang keras oleh Islam ialah berkumpul meniupkan api perkauman sehingga bertindak melakukan kezaliman terhadap kaum lain. Itulah amalan asabiyyah yang telah diperangi oleh Rasulullah saw.
Firman Allah swt yang bermaksud :
“ Janganlah kerana kasihnya kamu kepada bangsa kamu, kamu bertindak zalim ke atas kaum lain, bertindak adillah kamu,kerana adil itu lebih mendekati kepada taqwa.”
Datuk Seri Ir. Haji Mohammad Nizar Jamaluddin
( Adun Pasir Panjang/ Ahli Parlimen Bukit Gantang )
0 comments:
Post a Comment