Thursday, August 9, 2012

511.43 Ekar Tanah: Maju Perak usaha sama dengan siapa?

IPOH: Koordinator Jawatankuasa Isu dan Strategik PAS Perak, Salman Saleh berkata, PAS Perak telah mendedahkan pada 9 Jun yang lalu bahawa Syarikat Nagamas Internasional Berhad melalui anak syarikatnya Nagamas Venture Sdn. Bhd. telah memeterai satu perjanjian dengan Syarikat Xtreme News Sdn. Bhd. bagi membangunkan projek bernilai RM 1 Billion di situ.

Jelasnya, pihaknya telah mempersoalkan dimanakah kedudukan Syarikat Maju Perak Berhad diatas perjanjian baru yang telah dimeterai tersebut.

Menurutnya, jika projek yang diusahakan yang bernilai RM 1 Billion sepertimana yang dilaporkan, dimanakah peranan Kerajaan Negeri Perak dimana Maju Perak adalah anak syarikat kerajaan negeri?

“Kami telah dedahkan bahawa Xtreme News dimiliki oleh pemegang saham ‘bukan bumiputera’ dan pihak Maju Perak telah mendakwa syarikat ‘usahasama’ nya adalah ‘bumiputera’ iaitu Nagamas Internasional. Persoalan awal yang masih tidak terjawab ialah dimanakah kedudukan Maju Perak di atas projek mega ini?,” ujarnya kepada Perakite Daily hari ini

Katanya, PAS Perak juga ingin mempersoalkan perjanjian usaha sama pertama antara Maju Perak dan Xtreme News dimana pada ketika perjanjian ini ditandatangani syarikat ini baru sahaja ditubuhkan tidak sampai enam bulan.

“Bagaimanakah Maju Perak boleh menjalankan satu projek usaha sama dengan sebuah syarikat yang masih amat baru dan tidak berpengalaman?,” jelasnya.

PAS Perak katanya terus mempersoalkan Datuk Seri Zambry Abdul Kadir yang masih mendiamkan diri tanpa mengulas isu tersebut seolah-olah beliau tidak tahu berkenaan projek tersebut sedangkan satu perjanjian mega akan dibangunkan di Negeri Perak.

Salman berkata, mustahil perkara ini boleh berlaku kerana projek tersebut bernilai hampir RM 1 Billion.

“Apakah telah terjadi dengan penjanjian usahasama yang dikendalikan oleh Maju Perak sebenarnya?

“Siapakah dibelakang ‘permainan’ ini yang kami rasakan cuba mengaut keuntungan segera melalui pemilikan tanah daripada Maju Perak tanpa memikirkan kesannya dimasa akan datang,” soal beliau.

0 comments:

Advertise