Monday, September 24, 2012

Nizar, Ustaz Idris dedah kerakusan kroni Umno




BUKIT GANTANG: PAS yang diketuai oleh Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Nizar Jamaluddin dan AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad meninjau projek kolam udang berhampiran Jeti Kelip-Kelip Kampung Dew, Bukit Gantang, kelmarin.


Rombongan terpaksa menaiki bot (kiri) ke kawasan tersebut kira-kira 15 kilometer daripada jeti melalui sungai.

Rombongan tersebut turut disertai oleh badan bukan kerajaan termasuklah Sahabat Alam Malaysia (SAM) yang sudah lama memperjuangkan isu ini.

Projek seluas 8 ekar tersebut diusahakan di tanah milik sebuah koperasi yang dikaitkan dengan Umno sejak sekian lama namun ianya belum diambil tindakan oleh pihak berwajib walaupun pelbagai desakan dibuat.

Pembinaan kolam tersebut hanya beberapa meter daripada sungai.

Kolam itu telah menyebabkan bilangan kelip-kelip semakin berkurangan dan ini sangat membimbangkan penduduk tempatan kerana ianya telah menjejaskan sumber pendapatan mereka.

Menurut seorang wakil penduduk di sini, permasalahan ini telah diajukan kepada pihak berwajib termasuk Exco Pelancongan Negeri, Datuk Hamidah Osman namun tiada tindakan yang diambil.

Nizar berkata, suasana itu sangat membimbangkan kerana ianya melibatkan alam sekitar dan ekosistem.

Katanya, kerajaan sepatutnya mengambil tindakan kepada pengusaha haram itu kerana projek tersebut ternyata merosakkan alam sekitar terutamanya kelip-kelip yang semakin pupus.

Dalam perkembangan berkaitan, mantan Menteri Besar Perak itu menjelaskan, pelbagai aduan telah diajukan oleh penduduk termasuklah mendesak kolam udang itu ditutup.

Jelasnya, penduduk juga menggesa kerajaan menggazetkan rizab kelip-kelip dengan jarak 50 meter hingga 200 meter mengikut air pasang penuh demi memelihara pembiakan kelip-kelip yang menjadi kawasan perlancongan popular di sini.

Ujar Adun Pasir Panjang itu, penduduk mendesak mengembalikan tanah yang diberikan kepada kroni Umno itu kepada penduduk yang telah memohon lebih awal sebelum ini.

-Harakahdaily

0 comments:

Advertise