Friday, October 18, 2013

Ops Bersih - Peniaga pula tersingkir di Pasar Batu Gajah

28 Sep 2013- Batu Gajah

Muhammad Nuruddin Bashah
Unit Media dan Informasi Pusat Khidmat ADUN Sg Rapat

Rakyat didahulukan adalah retorik yang paling jahat dikeluarkan oleh UMNO dan BN, demikian yang telah diluah oleh beberapa peniaga pelbagai bangsa di Pasar Batu Gajah berkenaan nasib mereka yan diperkotak katikkan oleh kerajaan BN selama ini.

Memastikan rakyat hidup dengan selesa adalah antara misi besar YB Radzi walaupun atas kapasiti wakil rakyat pembangkang. Inilah tanggungjawab yang digalas beliau yang dimanifestasi melalui kunjungan beliau ke Pasar Batu Gajah Jumaat lalu. Yb Radzi Zainon telah melawat ke Pasar Awam Batu Gajah dengan tujuan lawatan adalah untuk mendengar sendiri  rungutan dan keluhan peniaga-peniaga di pasar tersebut.

Kelihatan para peniaga berbilang bangsa berasa  gembira kerana masalah mereka diambil peduli oleh wakil rakyat. Walaupun peniaga tanpa lesen sekalipun mereka tetap rakyat dan diberi peluang untuk berniaga dengan pelbagai cara yang mampu kerajaan lakukan. 

" Kata orang putih there are many ways to kill a cat..jadi sebagai kerajaan mereka mampu lakukan 1001 cara untuk emmastikan peniaga ada lesen dan ada kemudahan yang sewajarnya", ulas Radzi semasa sesi lawatan awal. Sebenarnya sejak diwakili ADUN UMNO lagi, para peniaga-peniaga yang berasa teraniya  dan  diibaratkan seperti mulukut di tepi gantang.

Hal ini ekoran daripada tindakan Majlis Daerah Batu Gajah yang mengadakan operasi penguatkuasa dan pembersihan pada 25 September 2013(Rabu).

        Dalam operasi tersebut banyak barang peniaga yang telah disita, kerana mempamerkan barang-barang jualan melebihi kawasan premis perniagaan. Tindakan peniaga-peniaga tersebut adalah disebabkan saiz premis yang terlalu kecil.Sekiranya tindakan tersebut tidak dibenarkan, maka hanya sedikit sahaja barang yang mampu dijual.
Hal ini diburukkan lagi dengan kemunculan sebuah pasar raya yang beroperasi berhampiran Pasar Awam Batu Gajah. Pihak Majlis Daerah Batu Gajah sepatutnya perlu  menyelami masalah sebenar peniaga-peniaga agar tindakan yang sewajarnya yang diambil.

Tindakan pihak Majlis kelihatan seumpama menabur pasir ke dalam periuk nasi peniaga-peniaga kecil yang mencari rezeki menampung kehidupan keluarga.

Pihak Majlis perlu memberi fokus kepada prasarana bukan membuat 'wash out' menyapu bersih rezeki para peniaga. 
Lihat sahaja isu  longkang-longkang di kawasan Pasar Awam Batu Gajah tidak dibersihkan dan dipenuhi sampah sarap.

Sepatutnya itu yang perlu dilakukan oleh pihak Majlis Daerah Batu Gajah bukannya menggangu operasi peniaga- peniaga.

Selain itu notis yang diberikan sebelum operasi dijalankan memaklumkan bahawa tujuan operasi adalah untuk memastikan kawasan luar dan didalam pasar bersih daripada barangan tidak berguna bagi mengelakkan pembawa nyamuk dan serangga pembawa penyakit.

Sebaliknya barang-barang elok yang diniagakan yang telah dirampas seolah-olah barangan tersebut tak berguna.

Lebih pahit perit lagi peniaga-peniaga tanpa lesen  diminta berpindah ke bahagian belakang bangunan untuk berniaga.Tindakan tersebut seolah-olah memberi isyarat umtuk mereka menghentikan operasi. Majlis Daerah Batu Gajah seharusnya mengambil langkah yabg bijak dalam usaha membantu masyarakat bukannya bersikap lepas tangan walaupun rakyat sedar Majlis Daerah bukan pihak kebajikan masyarakat. Namun sedikit sebanyak pihak Majlis perlu terjemahkan dahulu retorik rakyat didahuluan yang diwar-warkan oleh kerajaan BN pusat mahupun negeri.

YB Radzi selaku Adun bersetuju dengan kebanyakan peniaga bahawa sebarang tindakan dari pihak majlis daerah mestilah lebih berhemah dan bertolak ansur/guna budi bicara.

"Saya, Insya Allah akan  membawa isu sebahagian bumbung bocor di Pasar Batu Gajah ini ke pengetahuan majlis daerah dalam masa terdekat. Saya lihat t
indakan Majlis Daerah Batu Gajah dilihat tidak seiring dengan matlamat mereka  iaitu memastikan Pasar Awam Batu Gajah sentiasa dalam keadaan bersih" jawab Radzi semasa disoal tindakan lanjut beliau.


















































4 comments:

Advertise